Gesprekstraining

Met gesprekstraining kan elk willekeurig gesprek geoefend worden op het gebied van:

  • Solliciteren – zie hiervoor ook opOefengesprek
  • Netwerken
  • Klantgerichtheid/-tevredenheid
  • Vergaderen
  • Leidinggeven
  • Feedback geven en ontvangen
  • Ziekteverzuim
  • Functioneren
  • Beoordelen

Het doel van gesprekstraining is oefenen. Bijvoorbeeld oefenen hoe de regie in een gesprek te behouden, kort en bondig iets over jezelf vertellen, hoe iemand te ‘overtuigen’ of iemand te onderbreken die lang van stof is, hoe om te gaan met gaten in je curriculum vitae, met ‘lastige’ types, lastige gespreksonderwerpen, stiltes, emoties, weerstand, hiërarchie, dominantie.

Maar ook: wat zeg je wel, wat niet en op welke manier? Hoe bewaak je je eigen grenzen, hoe ga je om met je eigen emoties in een gesprek en wat kun je er zelf aan doen om na afloop van een gesprek tevreden te zijn?

Werkwijze

Het oefenen van een gesprek vindt meestal plaats in de vorm van een gesprekssimulatie. Dat kan individueel in een één-op-één situatie, maar ook onder leiding van een trainer in een groepstraining.